French and Italian national unions of students confronted with international policymaking on higher education
Cet article, publié dans un numéro spécial de l’European Journal of Higher Education dirigé par Manja Klemencic (Harvard University, USA) et consacré à la représentation étudiante en Europe de l’Ouest, interroge la manière dont les cultures de la représentation étudiante en France et en Italie sont impactées par le développement d'une politique internationale de l’enseignement supérieur. Il est basé sur les recherches que j’ai menées pendant ma thèse L’intérêt étudiant face à l’Europe.
Abstract
Similarities between French and Italian political culture of student representation include a conflictual culture in a weak national system of intermediation of interests, and a mimetic relationship with national conflictual party politics. New international topics, such as the Bologna Process or the growing commodification of education, have called students' unions to develop their multilevel structure and address the international level. In this context, does the growing contact with international decision makers and other unions lead to significant changes in political culture in French and Italian unions? This article addresses this question by investigating the responses of French and Italian NSUs to the internationalization of higher education policymaking.
Pour lire l'article dans la revue, suivez ce lien.
Référence de la revue : European Journal of Higher Education, volume 2, issue 1, special issue : Student representation in Western Europe.